Els CIOs internacionals desitgen unificar la gestió de les TIC

Danone és un gegant global amb oficines i equips virtuals en tot el món, la qual cosa obliga a la seva organització a contar amb gestors de comptes (Account Managers) que segueixen tots els temes relacionats amb les companyies de les quals són responsables. Segons ens comenta Toni Velamazán, “tots aquests canvis requereixen de nous perfils en les TIC, com és el cas dels Analistes de negoci, persones que són capaces d’entendre tant la companyia com la tecnologia”.

Quin és el protagonisme que ocupa actualment el director de sistemes en la seva organització? En quines àrees o competències creu que ha evolucionat el rol del Director TIC i quins creu que són les principals conseqüències referent a això?

Originalment les organitzacions veien als responsables de les TIC com uns tecnòlegs que només eren capaços de comunicar-se entre ells i en una llengua estranya que ningú entenia. Potser era degut al fet que la tecnologia no es comprenia i només s’apreciava pel valor que aportava en el tractament massiu de la informació, clarament sense anar molt més allà. Ara per ara la situació és totalment diferent. Els responsables de les TIC ja no només han de saber de tecnologia, sinó que a més han de conèixer àmpliament el negoci i els seus processos interns. Els responsables de les TIC han d’ajudar de forma real al negoci proposant-li millores i canvis parar fer-lo més rendible i més competitiu i només poden fer-lo coneixent-lo molt bé.

Les TIC han de formar part de l’engranatge de la companyia, conjuntament a l’organització i l’optimització de processos. El govern d’un servei TIC és cada vegada més complex. La externalització de serveis avança d’una forma constant i això implica que el responsable de l’àrea TIC hagi de ser cada vegada més un bon gestor de recursos, externs (proveïdors) i també interns (el seu propi equip). Cal planificar adequadament l’impacte que suposa aquest canvi per a tot l’equip TIC, gens té a veure la gestió d’un servei totalment intern amb la d’un que conta amb una o diverses àrees externalitzades.

Danone és una multinacional d’alimentació amb presència global, que factura 14.000 milions euros anuals, ocupa a més de 80.000 persones en el món i està clarament enfocada a la salut, amb quatre línies de negoci, Dairy, iogurts i postres làctics, Begudes, Alimentació infantil i Nutrició Mèdica. Conec Danone des de fa 12 anys i el canvi sofert en el rol de les TIC en l’organització és molt considerable. En aquella època no existia ni tan solament un CIO de companyia. Ara per ara, sistemes reporta a nivell global al Director General de Recursos i es governa de tal forma que han quedat establerts una sèrie de ‘links amb les diferents àrees de negoci (Comitès de sistemes, Comitès d’àrees funcionals, …) que asseguren una bona participació de les TIC en els òrgans de govern i decisió de les companyies.

Quines implicacions organitzatives creu que tindran aquests canvis en la resta del Departament TIC? Quin tipus de perfils són els més sol•licitats en el seu actual Departament de Sistemes i en el mercat en general? Quin és la seva formació?

El departament TIC no ha de proveir només de tecnologia als seus clients sinó proporcionar-los un servei global, adequat i que cobreixi les necessitats que el negoci requereix. Ha d’estar organitzat per respondre de forma àgil i conforme a les necessitats de la companyia. Ha d’existir un ‘front-office’ que fa d’interlocutor amb els clients i un ‘back-office’ que engloba el que abans era tecnologia i desenvolupament. D’altra banda el treball és cada vegada més global i això implica canvis profunds en la manera de gestió dels projectes. En el nostre cas, tenim proveïdors interns que estan a París i externs a Manila i la manera d’interlocució és totalment distint al que els components del departament TIC estava acostumats.

El fet de donar servei a diverses companyies obliga a l’existència de gestors de comptes (Account Managers) que segueixen tots els temes relacionats amb les companyies de les quals són responsables. Tots aquests canvis requereixen de nous perfils en les TIC. Els més importants ‘Analistes de negoci’, persones que són capaces d’entendre tant la companyia com la tecnologia, i que són clarament un referent de les àrees funcionals i actuen d’interfície entre el client i els proveïdors. Els Account Managers qui es responsabilitzen de tots els processos de negoci d’un ‘compte-companyia’ determinada i els ‘Service Managers’ qui són capaços de gestionar el servei de forma global.

Ha d’existir un bon govern intern (IS Governance) que sigui capaç de definir procediments, documents, recollir el Pla de Sistemes, gestionar el pressupost i definir i monitoritzar els SLAs amb els proveïdors i els clients interns. No és fàcil trobar persones amb els perfils requerits, o són massa tècnics o no els agrada la tecnologia i només s’involucren amb la part del negoci. D’altra banda la dolenta ‘fama’ que les TIC han anat agafant en els últims anys fa que sigui una labor difícil configurar un departament TIC adequat. No cal oblidar que el canvi ha de fer-se també des de l’interior, assegurant que les noves incorporacions tinguin el perfil adequat. Intentem cobrir sempre els dos aspectes, tècnic i de gestió. Una bona formació de base segurament seria la d’una persona amb instrucció d’Enginyer en Informàtica complementada amb un MBA d’alguna de les més reconegudes escoles de negoci.

Creu que aquesta evolució és percebuda/promoguda pels Presidents de la seva empresa i la resta d’usuaris? Expliqui’ns per favor, breument, la seva relació amb l’equip directiu de l’entitat (participació en Comitè de Direcció).

És clar que, encara que sigui d’una forma tàcita, tot el món requereix que aquesta evolució es porti a terme. No puc ser categòric amb la resposta a aquesta pregunta, en ocasions sí que aquest canvi és reconegut a nivell de direcció general i resta d’usuaris i en alguns altres casos no ho és, depèn de cada persona i de les seves experiències viscudes amb anterioritat, de la cultura de cada companyia i del suport que sistemes obté dintre de l’organització. El que si és cert és que totes les companyies del grup Danone tenen establerts una manera de relació amb l’equip directiu clar. Encara que jo crec que és fonamental, a Danone les TIC no formen part del Comitè de direcció però dirigeixen i animen els Comitès de Sistemes, que és una reunió específica amb el Comitè de direcció on es revisen i monitoritzen només assumptes de sistemes i on es reben, des del negoci, tots els “inputs” que el departament TIC necessita per dissenyar i donar el millor servei requerit.

Quin paper que juga el CIO com motor/impulsor d’innovació dintre de la seva organització?

Dintre de la nostra organització de sistemes s’han establert una sèrie de mecanismes d’innovació (Technological Watch) per abordar projectes amb una clara component innovadora. Aquests projectes són més tard presentats al ‘management’ de la companyia i acceptats o no en funció de ‘la seva payback’. Totes les idees són escoltades i es pot obtenir suport per a la seva implantació. El que últimament és cada vegada més complicat és aconseguir el finançament que permeti desenvolupar i consolidar la idea.

Quins creu que seran els principals reptes als quals s’haurà d’enfrontar el Dpto TIC en aquesta evolució i quins són les majors oportunitats que se li presenten?

Com en la teoria de l’evolució de Darwin, les espècies que sobreviuen són les quals s’adapten al canvi de l’entorn i les noves condicions de vida. També els departaments TIC, si volen sobreviure en la nova dinàmica empresarial, haurien d’adaptar-se al nou rol, que a poc a poc les organitzacions, almenys les grans corporacions, estan pensant per a les organitzacions de Sistemes. No és dolent, és un rol molt més important, clau per a l’organització i més enriquidor per als professionals de les TIC. El departament ha de ser gestionat igual que un negoci, no simplement com un servei i per tenir èxit, aquesta visió ha de ser compartida per tots els membres de l’àrea. Aquest canvi de rol implica que, a l’hora de proposar canvis en els processos i formes d’organització, els altres professionals de les companyies tinguin també en compte les opinions dels professionals de les TIC i els vegin ja com qualsevol altre soci del negoci.

Cap a quina posició/rol creu que evolucionarà professionalment en els pròxims anys?

Vaig començar a formar part del món de les TIC, departaments d’informàtica com s’anomenava llavors, en l’any 1974, conec bé tots els aspectes d’aquest sector. He passat per gairebé totes els llocs de la funció, al mateix temps que m’he format, primer tècnicament, Enginyer Informàtic, i més tard en el món empresarial (MBA i Global eManagement en ESADE). He vist l’evolució que els sistemes han tingut en les organitzacions i el diferent pes específic que aquesta funció ha ocupat en les diferents organitzacions. Durant part de la meva vida professional, emprant el coneixement transversal del negoci que aporta treballar en les TIC, he pensat que algun dia deixaria aquesta àrea per dedicar-me a alguna altra funció. Sempre he tingut especial interès per Recursos Humans o per Operacions (Supply Chain / Manufacturing), però ara, mirant cap a enrere i veient tot el fet amb certa perspectiva, crec que ha estat un període molt interessant.

En el futur? Continuaré caminant aquest mateix camí que vaig començar fa ja 34 anys, evolucionant i fent evolucionar la funció del CIO des de la meva posició. Les empreses canvien, les persones també, per això hauríem de lluitar constantment per continuar amb la labor de conscienciació a les organitzacions que vam començar fa ja temps, les TIC són bastant més que tecnologia.

Com observa el nivell tecnològic de l’empresa espanyola en el seu conjunt? I en el sector concret en el qual opera la seva companyia?

Crec que l’empresa espanyola ha millorat substancialment el seu nivell tecnològic en els últims anys i per res ha d’envejar a les empreses europees. Les grans corporacions inverteixen molts recursos a aplicar les noves tecnologies com part fonamental de desenvolupament del seu negoci. Però també és cert que encara existeix un ‘gap’ entre les grans corporacions i les petites i mitjanes empreses. És clar que existeixen majors dificultats en aquestes últimes per aconseguir el respatller econòmic necessari, però a poc a poc aquesta distància es va minimitzant. D’altra banda, sembla bastant evident que Espanya pot desenvolupar un paper més important en les TIC globals que el qual juga actualment. Hi ha un bon nivell i els costos encara no són tan alts com en la resta de països clau de l’Europa Occidental. Un exemple clar ho tenim en el Grup Danone, en la nostra seu de Barcelona, tenim l’equip responsable de proveir de sistemes Business Intelligence a la resta de l’organització. Aquest Centre de Competència del que sóc responsable (BI CC), dóna servei i suport a més de 40 empreses del grup i és l’únic Centre de Competència que està fora dels serveis TIC corporatius.

Quins són els principals reptes als quals s’enfronta un CIO amb responsabilitat internacional?

Els CIOs amb responsabilitat internacional vam albergar internament un clar desig: unificar la gestió de les TIC en les diferents companyies de les quals som responsables. Això, en un entorn multicultural, grups de persones molt distintes, diversos idiomes i diferents nivells de tecnologia, fan que sigui un repte difícil d’aconseguir. D’altra banda, per a les persones amb responsabilitat internacional siguin CIOs o no, existeix una necessitat que últimament està prenent molta més força i que deriva directament del preu del combustible i del respecte al medi ambient “(Carbon Foot Print)”. No podem continuar amb el ritme de viatges actual. Hem de gestionar-los millor, crear ubicacions mòbils virtuals i assegurar el contacte permanent. Projectes UCC (Unified Collaboration & Communication) seran claus en un futur molt proper. De l’èxit o fracàs en la implantació d’aquest tipus de solucions depèn la nostra contribució a la reducció de les emissions de CO2 i al futur del nostre planeta.

Font: Computing

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: