Les TIC promouen la massificació de la innovació

Una fórmula de recerca i venda d’idees innovadores anomenada crowdsourcing s’estén entre les empreses aprofitant el fluxe massiu de ments pensants i creatives que s’acosten a Internet.  Mitjançant aquest sistema, una empresa proposa problemes i ofereix una recompensa a qui els resolguin o proposin un projecte d’èxit.

Amb aquest sistema surten guanyant les empreses, perquè tenen més possibilitats de trobar solucions. Surten guanyant els “cervells”, perquè poden vendre les seves idees. I surten guanyant els sites que posen en contacte a “cercadors” i “solucionadors” perquè es duen un percentatge del que guanyin els quals ofereixin les millors solucions a les companyies. Així es massifica la innovació i es democratitzen els premis a la creativitat.

Les TIC estan donat lloc en els últims anys a una nova fórmula de externalizació de la innovació, explotant el poder creixent de les comunitats d’Internet: el cridat crowdsourcing, sistema pel qual una empresa proposa problemes i ofereix una recompensa a qui els resolguin o al millor projecte. Per la seva banda, el site d’Internet utilitzat com mitjà es beneficia d’un percentatge de la recompensa proposada per la companyia.

L’etimologia del terme crowdsourcing explica per sí mateixa el concepte: crowd significa “multitut”, i sourcing es refereix a l’obtenció de “matèria primera”. És a dir, “obtenir la matèria primera de la multitut”. En definitiva, el crowdsourcing serveix per substituir els contractes de treball tradicionals per la participació massiva dels internautes en la recerca de solucions i propostes.
Aquest sistema s’està estenent, i empreses com Boeing o Dupont ho han aplicat ja. La importància del crowdsourcing radica en la possibilitat que una gran quantitat de participants entusiastes puguin realitzar el treball d’un petit grup de professionals experimentats.

Venda d’idees a la Xarxa
Alguns exemples d’aquests sites en els quals els cervells creatius poden vendre les seves idees són la nord-americana InnoCentive, la canadenca Cambrian House i, el més recent: Kluster.

InnoCentive és una companyia fundada en 2001 que conta actualment amb un total de 125.000 participants, una xarxa “de les ments més brillants del món”, segons la companyia. Va Començar oferint recompenses als internautes capaços d’aportar solucions a problemes relacionats amb la ciència però, des de 2007, va obrir el camp de la demanda d’idees a l’enginyeria, les tecnologies de la informació i els negocis. La companyia ofereix, en la seva pàgina web, honoraris d’al voltant de 650.000 euros per solucions creatives en els sectors abans esmentats. A més, posa en contacte als “Solvers” (enginyers, científics, inventors, etc.) amb “els Seekers” o cercadors, que són les organitzacions que caminen a la caça de solucions alternatives. Tot això en la més estricta confidencialitat.

Sota el mateix sostre
En Canadà té la seva base Cambrian House, una companyia de crowdsourcing especialitzada en projectes d’Internet i programes informàtics. Amb una comunitat de 64.000 pensadors, el seu lema és “com desencadenar les idees, el talent i l’esperit empresarial de milers de persones? Posi-les totes juntes sota el mateix sostre”. El sostre, en aquest cas, és la seva pàgina web. Sota ell, els participants de la comunitat Cambrian han desenvolupat un videojoc online anomenat Gwabs. A més, a mitjans abril d’aquest any, Cambrian House llançarà VenCorps, un site en el qual inversors i empresaris podran avaluar les seves idees de creació d’empreses, utilitzant el coneixement, les xarxes i les experiències del col•lectiu.

Finalment, està la californiana Kluster, que ha estat presentada recentment en el transcurs de la conferència TED (Technology Entertainment Design), celebrada a Califòrnia a mitjans febrer. Certes empreses liciten ja per idees noves a través de Kluster, oferint recompenses de més de 30.000 euros. La teoria sota aquesta nova iniciativa de crowdsourcing, segons el New York Times: si els executius es volen recolzar en la ment de les masses per enfortir els seus negocis, probablement les masses hagin de començar a rebre retribucions per l’ajuda que presten.

Moneda virtual
En Business Week s’explica que Kluster és una xarxa social d’innovadors, és a dir, que en això és igual als anteriors sites. Però Kluster té una diferència: els millors suggeriments, és a dir, les més votades, rebran valoracions virtuals anomenades “watts”, intercanviables per diners si aquests suggeriments són finalment escollits.

En Kluster també és possible crear projectes a partir d’idees pròpies per a les quals no es tinguin recursos i valorar les idees d’altres usuaris. Per això es poden utilitzar els watts: si les idees per les quals s’ha apostat són triades, aquestes monedes electròniques es retornaran amb un marge de guanys.

En definitiva, sembla que aquest model es fa cada vegada més popular (existeixen altres exemples, com Ideastorm de Dell, Crowdspirit o Ideablob). I sembla just que es pagui a les “masses”, com diu el New York Times, atès que la majoria de les grans companyies utilitzen ja les comunitats d’Internet per avaluar els seus productes a través de blogs i fòrums, que els serveixen per reunir informació precisa i massiva sobre ells.

Sense Internet evidentment les empreses mai haurien pogut aconseguir aquesta informació… però tampoc sense la gent.

Font: Tendencias 21

Una respuesta

  1. “Una fórmula de recerca i venda d’idees innovadores cridada crowdsourcing […]”
    Cridada? Qui ho traduït, el google? Proposo “anomenada”.

    Hi ha algunes errades més. Sisplau, una mica de serietat, que això és un Col·legi professional.

    Salut!
    Col·legiat rwx — —

    PD: De totes maneres, la informació de l’article em sembla força interessant i agraeixo que l’hàgiu publicat aquí.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: