Les aplicacions ‘online’ obliguen al PC a reinventar-se

Alguna cosa s’està coent en la indústria informàtica. Una bateria d’ordinadors personals amb menys recursos que els tradicionals, en quant a memòria, disc dur i sense lector de CD està començant a competir amb el dispositiu històricament amb major pes en el sector de les tecnologies de la informació, el PC.

L’interès per les noves aplicacions preparades per a treballar en xarxa i descargables des d’internet, com les anunciades per Google, IBM o Adobe, pot obligar als fabricants d’ordinadors a introduir-se amb certa premura en aquesta nova categoria d’equips.

teen_girl_laptop_big.jpg

L’èxit recent de vendes en Wal-Mart del gPC, un ordinador de 199 dòlars equipat amb el sistema Linux, pot ser un punt d’inflexió. Però també molts altres PC lleugers (no tant de pes sinó de capacitats) i de baix cost com el Asus Eee PC, de la taiwanesa Asus, el llançament de la qual a Espanya està previst per a gener, i altres com el xinès Longmeng, el Intel Classmate PC, el Nanobook de VIA Technologies, o, el cridat OLPC impulsat per Nicholas Negroponte estan donant molt que pensar.

Per a Enrique Dans, professor de Instituto de Empresa, aquest mercat comença a resultar completament raonable per a una gamma àmplia de necessitats. Creu que a mesura que la connexió a internet es fa més ràpida, barata i ubiqua creix la motivació per a aquest tipus de màquines. ‘Si li unim la lògica de tenir les dades en la xarxa i manejar-los de manera indistinta des de qualsevol dispositiu i amb les persones amb les quals treballem, més encara’, assenyala.

La idea que presenta el gPC no és nova. Segons Iván González, analista de Penteo, la indústria TIC ha estat treballant en ella des de fa dues dècades i tradicionalment es coneix com thin client o lean client. En la seva opinió, existeixen ja dispositius sota aquesta filosofia tant per part de grans fabricadores com HP com opcions basada en Open Source (codi obert) com gPC i els altres equips citats. ‘La clau de l’èxit del gPC i d’altres dispositius que competeixen amb el PC tradicional és el baix preu’, continua, però ‘està per veure si els usuaris seguiran sent receptius a aquests dispositius i altres similars quan observin que no funcionen igual que Windows, i que la competitivitat de OpenOffice amb els seus arxius d’ofimàtica no és total’.

Ambdós experts veuen diferències entre l’aproximació de HP i les de la resta d’iniciatives. Para Dans, els Thin Clients de HP estan destinats a fer el que abans es feia amb les antigues terminals ximples, amb recursos propis mínims per a accedir a aplicacions i serveis complexos en la xarxa i el seu mercat s’ha definit de manera exclusiva com corporatiu.

Mentre, com aclareix González, els altres equips permeten tenir PC assequibles per a qualsevol butxaca per a l’ús d’aplicacions senzilles. ‘Són dues estratègies distintes. En la primera, els fabricants aniran apostant no de manera definitiva per a substituir els PC tradicionals, sinó per a tenir una opció més per a, sobretot ara, empreses que centralitzin les seves aplicacions en entorns d’aquest tipus. En canvi, la segona està més dirigida al mercat domèstic que no solgui tenir recursos econòmics suficients o bé per a les administracions públiques’, matisa l’analista de Penteo.

Dans creu que els ordinadors lleugers de recursos poden funcionar tant en el mercat empresarial com en el de consum. ‘En el corporatiu, la gamma d’aplicacions vindrà controlada per les polítiques d’accés que imposi el departament de TI, però les aplicacions amb base en la xarxa ja són, o haurien de ser, una tendència amb aspecte de consolidació. I en el mercat domèstic la punta resulta evident’, indica.

En altra línia, Salvador Cayón, director de màrqueting de Sistemes Personals de HP, creu que el Thin Client té un gran potencial en les empreses i cita el cas de les entitats financeres. El directiu insisteix que el PC tradicional sobreviurà en el món del consum perquè les seves prestacions són necessàries per a cobrir la demanda dels usuaris en àmbits com l’entreteniment.

Passi el que passi, els creadors de programari estan atents a tots els possibles moviments. González creu que Google, que competeix ja amb les seves aplicacions online en un terreny dominat per Windows i amb un model distint al que estan habituats la majoria d’usuaris, necessita impulsos similars al gPC. ‘No és descartable, en un futur, la penetració de Google en el món del PC amb dispositius ximples propis, que donin accés a les seves aplicacions’. Un extrem que la companyia d’internet descarta. Almenys ara com ara.

Vendes d’equips

Segons dades de la consultora Gartner, fins a sis milions de portàtils lleugers d’aplicacions es vendran en tot el món per a l’àmbit de l’educació fins a 2012. Només en 2008, es comercialitzarà un milió d’equips d’aquestes característiques.

Múltiples dispositius a la recerca del seu espai

La idea del gPC i dels altres ordinadors amb menys recursos i de baix cost també està lligada al concepte de la convergència de dispositius. Mòbils, smartphones, videoconsoles, laptops, tablet PC, PC lleuger… el nombre d’equips creix i seguirà fent-lo i no sembla que vagi a haver una tendència d’homogeneïtzació, segons els experts. Cadascun busca ocupar un espai entre les necessitats dels usuaris, possibilitar l’accés a serveis i aplicacions en funció de les necessitats de mobilitat, prestacions, rendiment i seguretat.

La fi del PC? ‘No a curt ni a mitjà termini, simplement són més opcions, evolucions i adaptacions del que ha estat el PC fins a ara a noves realitats’, diu Iván González. L’expert de Penteo aclareix, no obstant això, que cada vegada es precisa més que des de qualsevol dispositiu es tingui accés a aplicacions i serveis comuns, amb una experiència d’usuari cada vegada més unificada.

Nous equips: Projectes solidaris i possibilitats d’estalvi

  • Alguns dels ordinadors amb menys recursos formen part de projectes de caràcter principalment solidari, que pretenen fer arribar aquest tipus de dispositius i les seves aplicacions a persones amb pocs recursos econòmics i països en vies de desenvolupament. És el cas de la iniciativa OLPC (One Laptop per Children), impulsat per Nicholas Negroponte, i la de Intel Classmate PC. Aquesta última s’ha avançat a la primera a l’assolir vendre’s en mercats emergents (com Mèxic, Brasil i Argentina), i orientada especialment a l’educació. Encara que el camí no és fàcil. La fundació OLPC ha estat denunciada aquesta setmana a Nigèria per la companyia local Analysis Corp, que acusa a l’organisme de violació dels drets sobre patents.
  • Altres opcions impulsades per companyies amb fins òbviament empresarials, però amb preus i prestacions menors als d’un PC tradicional, inclouen Palm Foleo, Zonbu, Linutop i Ultra-Mobile PC (UMPC), també conegut com Projecto Origami, promogut, entre uns altres, per Microsoft.
  • Els nous equips conten amb l’avantatge que consumeixen menys energia. Gartner estima que un PC de sobretaula (sense monitor) consumeix entre 60 i 70 watts. No obstant això, un Thin Client té un consum mig d’entre 15 i 20 watts.
  • ABI Research ha citat al Kindle de Amazon (llibre electrònic) i el Asus Eee PC, com els dos exemples més clars dels nous dispositius connectats a internet. Stan Schatt, analista de la consultora, assenyala que aquests equips van a proliferar amb el desenvolupament de la banda ampla.

Font: CincoDías

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: